Bylinkami ke zdraví i životnímu elánu

reklama

Bylinky nemusí být pouze zelená okrasa zahrádek, balkonů a parapetů oken. Mohou být i skvělou ingrediencí do připravovaných pokrmů, ale i výborným prostředkem na některé zdravotní problémy, případně jejich prevencí.

Byliny byly součástí jídelníčku již odpradávna. Naše babičky bez nich mnohá jídla považovaly za neúplná. A tak proč si nedopřát nejen potěchu oka a nosu z jejich zeleného půvabu a vůní, ale využít je i v kuchyni a pro zdraví. Bylinky dnes prožívají svůj boom.

Nabízí je již předpěstované v malých květináčích všechny velké OD a markety. Jejich pořízení proto nebylo nikdy jednodušší. Není nutno začínat zdlouhavě od semínek, ale postačí zakoupit již malou rostlinku, která v řádu korun vyjde (dle OD a velikosti předpěstku) na 25 až 38,- Kč.

Tu si doma přesadíme pěkně do truhlíku, květináče nebo bylinkového hrnce. Ty jsou speciálně tvarovány, s otvory pro několik bylin. Díky pestrému designu si vybereme ten svůj „nej” a máme velmi vkusnou funkční dekoraci na světě.

Byliny jsou vcelku nenáročné na pěstování, hodně odolné a beze zbytku všechny mají příjemné aroma a léčivé účinky, protože obsahují mnoho výživných látek – ať už jsou to vitamíny, minerální látky, stopové prvky nebo silice. Používají se nejvíce sušené pak i čerstvé. Sušit je můžeme průběžně během jejich růstu.

Bazalka (Ocimum basalikum)

Kořenitou vůní podobná trochu hřebíčku, je výbornou ingrediencí do těstovin, omáček, polévek, paštik, dušených mas, drůbeže, ryb i do salátů, vaječných a sýrových pokrmů. K přípravě masa se hodí sušená, k nakládání zeleniny pak celé suché nedrcené stonky. Přidáváme ji nejlépe až na závěr do hotového jídla.

Bazalka potřebuje dostatek vody, tepla a světla, proto jí je nejlépe v umělohmotném květináči či truhlíku (keramické a hliněné jí ubírají vodu). Zhruba co dva dny ji hojně zaléváme. Když nenecháme bazalku vykvést (a zastřiháváme ji před květem) bude košatější. Pomáhá při nadýmání, trávení, vykašlávání, činnosti ledvin a uleví nervům – podporuje totiž dobrou náladu.

Petržel (Petroselinum sativum)

Je nejen zdravou kořenovou zeleninou, ale nať i dobrou bylinkou. Známe odrůdu kadeřavou  a hladkou – ta je chuťově výraznější než kadeřávek. Je nenáročná na pěstování, postačí ji 3 x týdně zalít a pravidelně sestřihávat. Petržel lze používat čerstvou, usušit nebo zamrazit. Jako léčivka podporuje imunitu, elán, ale i potenci a pohlavní svěžest.

Pažitka (Allium schoenoprasum)

Dříve i dnes planě rostoucí bylinka s charakteristickou chutí i vůní cibule, se hodí skvěle i doma. Má pestré využití – na studenou kuchyni, saláty, polévky, omelety, pomazánky s tvarohem a máslem. Pažitku nesušíme, používáme ji jen čerstvou a tepelně nezpracovanou. Tak by totiž ztratila vitamín C, B a aroma.

A příště pokračujeme s dalšímu užitečnými bylinkami!

reklama