I chůze je pohyb, aneb walking včera a dnes

reklama

Ano přesně tak, jednoduchý, efektivní a hlavně nenáročný způsob pohybu a sportování pro všechny věkové kategorie je obyčejná lidská chůze.

Chůze je když…

Encyklopedie praví, že chůze je druh mechanického pohybu využívajícího dolní končetiny. Ten nám umožňuje se přesunovat z jednoho místa na druhé. V dnešním moderním pojetí je ale chůze i sportováním (a nejideálnější možností hlavně pro střední a starší generaci).

I chůze je pohyb

Denně bychom měli ujít zhruba 7 kilometrů. Ne, není to moc, protože průměrný dospělý člověk ujde za den sotva 1500 metrů, což je opravdu velmi málo. Přitom chůze prospívá kondici celého těla, našemu srdci a svalům, navíc se po ní hubne. A její kladný efekt je znát již po dvou měsících pravidelného praktikování.

Není čas

Mnozí namítnou, že takto chodit denně je nemožné, není na to při běžných povinnostech čas. Jenže ono postačí vystoupit cestou z práce o zastávku dříve z autobusu, zaparkovat auto o dvě ulice dále a dojít domů pěšky. A máme li práci kousek od bydliště, ujít celou cestu. Pokud vynecháme výtah a zkombinujeme to s chůzí po schodech, uděláme pro své tělo mnohem více než spolykáme li něco na bolest kloubů či zad.

Alternativou pro ty skutečně velmi časově vytížené je varianta chůze po dobu 30 – 60 minut, kombinovaná s dalším cvičením – třeba jógou, strečinkem či jízdou na rotopedu (všechny tři možnosti lze absolvovat v pohodlí domova, a ty dvě poslední třeba i při sledování TV). Vděčným společníkem který nás donutí k pohybu potažmo chůzi, je pejsek, protože s ním vyrážíme ven denně.

Proč chodit?

Ten, kdo pravidelně poctivě chodí, žije déle a s menšími zdravotními problémy. Klesají u něj mnohá rizika onemocnění, ať už srdce (snížením hodnot tuků), vyrovnává se krevní tlak, organismus lépe vstřebává a spaluje cukr, zlepšuje se celková hybnost těla a kloubů. Dokonce se zpevňují nejen svaly, ale i kosti a u starších lidí nedochází tolik k pádům a zlomeninám. Ale to není vše! Chůze „vyrábí” hormony dobré nálady, okysličuje, prokrvuje mozek a zlepšuje tak paměť.  

Správná chůze je věda!

Správný je rytmus 10 000 kroků při průměrné rychlosti 4km za hodinu denně, což v součtu je asi sedm a půl kilometru na den. Kdo chce být v obraze a vědět kolik ušel či ujde denně, může si pořídit si tzv. krokoměr. Cenová relace se pohybuje od 300 do 700,- Kč a změří nám jak počet kroků, tak jejich přepočet na vzdálenost a kilojouly.

Ať zvolíme jen chůzi nebo kombinaci s dalším cvičením, sama chůze by měla být plynulá, ve stejnoměrném rytmu, se stejně dlouhými kroky. Šetrné pro naši páteř je když došlapujeme nejprve na paty a pak až přeneseme těžiště těla ke špičce. Celé tělo má být rovné a uvolněné, toporná chůze unavuje a je spíše na škodu než k užitku. Důležité je také správné rytmické dýchání .

Nordic Walking

Novodobým způsobem chození jako sportu je Nordic Walking – chůze o dvou hůlkách. Jde o běžnou chůzi s oporou speciálních hůlek, díky nimž zapojíte i horní partie těla. Při něm se využívá většina svalů těla, zrychluje tak spalování i výdej energie. Lze chodit po rovině nebo do vrchu. Je to ideální forma pro každého – i k rehabilitaci a po úrazech. Hůlky poskytují oporu na nerovném povrchu a mnozí tvrdí, že se s nimi cítí jistější, čili více v pohodě.

reklama