Jak na zdravý spánek, aneb dobře spát je „věda.

reklama

Dobře, vydatně a zdravě spát je touha asi každého z nás. Někdy to jde lépe, jindy hůře. Věkem se spánek zlehčuje a potřeba „naspaných” hodin je nižší než v mladším věku. Ale i přesto lze kvalitně spát.

Každý to má jinak

Někomu postačí klasických osm hodin, jinému i méně, je to nám to dáno do vínku i genově. Každopádně jednoduchá pravidla a vaše osobní „rituály” jsou zárukou toho, že váš spánek bude dostatečný a osvěžující. Dobrý spánek je základem kvalitního života, vitality i pomalejšího stárnutí organismu na těle i na duchu.

Tipy pro zdravý spánek

  • První zásadou je pravidelnost – čili pokud to jen trochu lze, chodit spát zhruba v tutéž hodinu a dobu každý den. Organismus si tak navykne na určitý rytmus a nastaví vaše biologické hodiny tak aby potřeba spánku přicházela tehdy, kdy je žádoucí.
  • Uléhejte v přítmí (za závěsy, roletami a žaluziemi), v dobře vyvětrané a nepřetopené místnosti. Těsně před spánkem nepracujte. Tělo se naladí na tmu, klid a celkově  zklidní.
  • Vhodně zvolená tvrdost a kvalita matrace i celé postele také udělá s kvalitou spánku své.
  • Před ulehnutím již příliš nejezte (ale ani neuléhejte hladoví) a necvičte. Rovněž alkohol či kofeinové nápoje nejsou dobrým doplňkem kvalitního spaní. Tělo a vnitřní orgány (žaludek) by se nabudily k činnosti.
  • Vytěsněte starosti z hlavy, jinak vám nedovolí usnout. K uvolnění pomůže relaxace v horké voňavé koupeli s pěnou či olejíčkem.
  • Uléhejte pouze s lehkou a zábavnou literaturu. Navození celkové pohody je nejen velmi žádoucí, ale i přínosné a napomáhá usnutí.

Lépe a rychleji se usíná lidem s pohybově aktivním způsobem života, ideálně s každodenním pobytem na čerstvém vzduchu. A když už to opravdu nejde a starosti či stress z rušného dne si vybírá svoji daň, pomůžeme si i jinak.

Jak řešit nespavost

Nelze li usnout, raději vstaneme a děláme nějakou nenáročnou činnost. A když se pak dostaví únava, rychle zalehneme. Berličkou může být i šálek horkého mléka s medem nebo bylinkový čaj (meduňka, levandule). Výborná je také aromalampa s vonným olejem (ideálně levandule, santal, majoránka, relax směs).

Kdo inklinuje k józe, tomu dopomohou některé relaxační a meditační techniky. Někdy je výborným impulsem ke zklidnění těla dechové cvičení, s obojí spojené s hudbou typu New Age. Existují přímo relaxační melodie doprovázené mluveným slovem jež dopomohou k uvolnění.

reklama